09 augustus 2015

Een heel font vanuit alleen cijfers

Meestal maak ik een font, uitgaande van een paar letters die ik ergens heb gevonden. Bijvoorbeeld op een boek of op de gevel van een pand. Dat lukt vaak wonderwel, hoewel ik ook wel eens dermate mijn neus stoot dat het helemaal niets wordt. Jammer maar helaas.
Maar nu, nu gaat het om een alfabet dat wordt gemaakt op basis van slechts wat mooie huisnummers in Amsterdam. Dit zijn de nummers:

Deze zijn uitgehakt in het hout van de voordeur en vervolgens van een lik verf voorzien.


















Aan de andere kant van het blok zitten er nummers die uit metaal zijn gezaagd en daarna op een mooie houder zijn gemonteerd. Dat ziet er dan zo uit:




















De hele serie cijfers ziet er als volgt uit:







Met dit als voorbeeld ben ik begonnen aan de letters. Eerst maar de hoofdletters, dat leek me het makkelijkst. Het heeft de nodige tijd gekost voordat de reeks een beetje naar mijn zin was, en de stand van vandaag komt uit op:













Dat zijn de hoofdletters, nu komt de grote klus, namelijk wat doen we met de onderkast? Klein Kapitaal? Echte onderkast, font met alleen maar hoofdletters?

Short translation:
How to make a font from only house numbers? First, collect all the numbers you can find, and create the sequence from 0 to 9.
Then, from that point, figure out how the corresponding letters should look.
When you think you're almost there, the nagging question pops up: "And how about lowercase"?

I can choose from small caps, real lowercase or... a font with just uppercase.

Geen opmerkingen: